23 kwietnia w szkole odbył się III Dzień Nauki. Uczniowie klas IV-VII SP oraz II i III gimnazjum wraz z nauczycielami uczestniczyli w różnych formach aktywności naukowej.
Zaproszony gość przeprowadził dwa wykłady o następującej tematyce:
- dla grupy młodszej „6678 km po Europie Camino Frances – milion kroków po drogach i bezdrożach Hiszpanii”
- dla grupy starszej „Kaukaskie giganty. Multimedialna opowieść o podróży po Gruzji, Osetii Północnej i Republice Kabardyno – Bałkarskiej (Rosji) oraz z wejścia na Kazbek i Elbrus”
Prowadzący wykład, dr Janusz Pilszak na przestrzeni ostatnich lat odwiedził Izrael i Autonomię Palestyńską, Maroko, Hiszpanię, Nepal, Kaukaz i Andy. Obecnie przygotowuje się do wyprawy do Pakistanu. Jest autorem kilkunastu publikacji z dziedziny filozofii i teologii.
W sali zatytułowanej „Mini przewodnik językowy po Polsce” uczniowie poznali odpowiedź na pytanie co to jest język regionalny, a co dialekt i ile mamy ich w Polsce? Zaśpiewali „abecadło kaszubskie” w jedynym oficjalnym języku regionalnym w naszym kraju, zapamiętując kaszubskie wyrazy. W dialekcie śląskim zgadywali znaczenie wyrazów, a tekst odczytany „po góralsku” pokazał im jego różnorodność. Często wywołując śmiech uczniowie uświadomili sobie niejednorodność polskiego języka.
W sali „Zrób to sam” jak wskazuje nazwa, uczniowie wykazywali się swoimi zdolnościami manualnymi. Wykonywali ozdoby do klas (lampiony i wazony) z przygotowanych materiałów, postępując zgodnie z instrukcjami oraz ucząc się różnych technik origami od Martyny Wachowicz i Macieja Matejko. Sztuka ta poprawia zdolność manualną oraz uczy precyzji i cierpliwości – polecamy dla nerwusów. Po za tym to niezwykle cenne, kiedy młodzież uczy młodzież.
W sali „W kręgu nauki i poznania” wykonaliśmy kilka ciekawych doświadczeń, oglądaliśmy preparaty pod różnymi mikroskopami, niektórzy uczestnicy ofiarowali swój włos, dla celów naukowych, aby wykonać preparat i obejrzeć go w powiększeniu. Kilku śmiałków zmieniło na krótko swój głos pod wpływem helu, co rozbawiło pozostałych uczestników. Na koniec zabawa w skojarzenia wymagała umiejętności szybkiego układania wyrazów, utrudnieniem było wyłączenie jednego ze zmysłów- wzroku. Wszyscy biorący udział dobrze sobie poradzili, dostarczając pozostałym dobrej zabawy.
Po raz kolejny okazało się, że nauka w przyjemnej formie wzbudza zainteresowanie.
Dziękujemy uczniom, którzy pomogli w prowadzeniu zajęć, a także pełniącym rolę instruktorów.
Opracowała: Magdalena Haluch