NA HERBATCE U KRÓLA CZYLI WARSZTATY JĘZYKOWE W ANGLII

NA HERBATCE U KRÓLA

CZYLI WARSZTATY JĘZYKOWE W ANGLII

19.09.2023 r. grupa uczniów naszej szkoły wybrała się do Anglii, aby tam popracować nad swoimi umiejętnościami konwersacji w języku angielskim. Po dość długiej, ale wesołej, podróży autokarowej przez Niemcy, Holandię i Belgię dotarliśmy do miasta Calais we Francji. Stąd promem przez kanał La Manche dopłynęliśmy do Dover
w Anglii, gdzie powitały nas słynne białe klify.

Drugi dzień naszego wyjazdu rozpoczęliśmy od spaceru po malowniczym parku Greenwich, gdzie przez obserwatorium astronomiczne przebiega południk zerowy. Rozpościera się tu wspaniały widok na wschodnią część Londynu tzw. Docklands, ale można też podziwiać The Millenium Dome. Tu rozpoczęliśmy warsztaty językowe
z przemiłą panią Marią Kelly. Kolejną atrakcją było przedostanie się na drugi brzeg Tamizy podziemnym tunelem pod rzeką. Uczniowie mieli możliwość obejrzeć stojący w suchym doku kliper herbaciany „Cutty Sark” służący do przewozu herbaty z Chin. Następnie podróżowaliśmy po Londynie automatycznie sterowanym pociągiem DLR (Docklands Light Railway). Celem naszej podróży była dzielnica Canary Wharf – dystrykt finansowo – biznesowy Londynu. W centrum dzielnicy the City kontynuowaliśmy warsztaty. Następnie udaliśmy się w kierunku Twierdzy The Tower of London. Pałac był kiedyś więzieniem,
z którego nie było ucieczki. Istniało tam nawet zoo. W twierdzy mieliśmy okazję zobaczyć klejnoty i insygnia królewskie, a także zbroje oraz narzędzia tortur. W pobliżu Tower of London podziwialiśmy najbardziej znany zwodzony most na Tamizie – Tower Bridge.
W trakcie przerwy na posiłek mieliśmy okazje spróbować słynnej brytyjskiej potrawy fish&chips. Kolejną atrakcją był rejs statkiem wycieczkowym City Cruise do Westminster. W trakcie realizacji warsztatów językowych trafiliśmy do kina, w którym właśnie miała miejsce światowa premiera filmu The Great Escaper z światowej sławy aktorami Glendą Jackson i Michaelem Cainem. Szczęśliwcom udało się zobaczyć te znane osobistości Na koniec dnia dotarliśmy do naszego hotelu, w którym mieliśmy się zatrzymaćJ Po tak długiej podróży i aktywnym dniu każdy marzył o pójściu spać.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy od Natural History Museum. Mogliśmy tam zobaczyć szkielety dinozaurów m.in. szkielet diplodoka, pień sekwoi o średnicy 6 metrów i wiele ciekawych eksponatów ze świata roślin i zwierząt. Dowiedzieliśmy się jak działa wulkan czy też w specjalnym symulatorze przeżyliśmy trzęsienie Ziemi. To niezwykle ciekawe miejsce również wymagało od nas wykonania kilku zadań w ramach warsztatów językowych. Następnie udaliśmy się do muzeum Madame Tussaud’s. Tutaj mogliśmy podziwiać figury woskowe znanych, zarówno w przeszłości jak i w teraźniejszości, osobistości. Wszyscy świetnie znamy Daniela Craiga z roli Jamesa Bonda, słynnego agenta 007, Brada Pitta, Kim Kardashian, zespół the Beatles czy Freddiego Mercury. W muzeum są również figury całej rodziny królewskiej. Przeszliśmy tunelem strachu oraz udaliśmy się londyńską taksówką  w podróż w czasie po Londynie. Nie przegapiliśmy również wizyty w kinie 4D, gdzie obejrzeliśmy Marvel Super Heroes, ekscytujący obraz przygodowy, w którym superbohaterowie łączą siły, by bronić planety przed złem. Kolejnym przystankiem naszej podróży było największe w Europie diabelskie koło – The London Eye. To były widoki!!! Podróżowaliśmy w specjalnych kapsułach, które powoli jechały w górę, a my mogliśmy podziwiać zapierającą dech w piersi panoramę Londynu
i robić setki zdjęć.

Następny dzień przyszło nam spędzić w Oxfordzie, jednym z najstarszych ośrodków akademickich na świecie. Spędzaliśmy czas spacerując po mieście i zwiedzając słynne uniwersytety i zabytki, m.in. bibliotekę studencką, St. John’s College, Christ Church College, który ma opinię największego i najbardziej prestiżowego, a wśród jego absolwentów był m.in. Albert Einstein. Zobaczyliśmy również University College, New College, Bodleian Library Radclife Camera – to rotunda, która została postawiona w latach 1737-1748 jako siedziba biblioteki, Bridge of Sighs, St. Mary the Virgin Church, Balliol College. W trakcie pobytu w Oxfordzie odbywały się warsztaty językowe. Na koniec dnia przyszedł czas na zakupy  w sklepach z pamiątkami.

Ostatni dzień naszego pobytu rozpoczęliśmy od obejrzenia Parlamentu, gdzie podziwialiśmy Big Ben’a – czyli największy dzwon zawieszony na charakterystycznej wieży z zegarem. Następnie przeszliśmy do Westminster Abbey – najważniejszej świątyni anglikańskiej. Od XI wieku Opactwo jest miejscem koronacji królów Anglii, a od XIII wieku również miejscem pochówku władców i zasłużonych osób. Znajduje się tam m.in. grobowiec królowej Elżbiety I, Karola Dickensa i Karola Darwina. Następnie słynną Whitehall – gdzie znajdują się ministerstwa rządu UK, Budynek Gwardii Królewskiej, Cenotaph (odpowiednik „Grobu Nieznanego Żołnierza”), Łuk Admiralicji i przy której znajduje się słynna 10 Downing Street z siedzibą premiera, przeszliśmy do St James’s Park, gdzie zrobiliśmy sobie krótką przerwę na śniadanie na trawie. Dopingowaliśmy również uczestników maratonu, który właśnie miał miejsce na ulicach Londynu. Następnie dotarliśmy do Buckingham Palace – oficjalnej rezydencji monarchów w Londynie. Następnie zobaczyliśmy Łuk Triumfalny. Na słynnej Oxford Street zrobiliśmy wymarzone zakupy w sklepie Primark. Kupiliśmy także ostatnie pamiątki. Następnie spędziliśmy niezapomniane chwile w największym na świecie sklepie z zabawkami – Hamleys przy Regent Street. Kolejnym punktem było Piccadilly Circus, czyli centrum rozrywkowej części dzielnicy Londynu – West Endu, ze słynną figurą Erosa pośrodku placu, niedaleko Soho i China Town. Następnie mieliśmy chwilę czasu na posiłek i wizytę w krainie M&M’s (pysznych czekoladowych cukierków) i znanych wszystkim klocków LEGO. Ostatnim punktem programu był Trafalgar Square. Pochodzący z XIX wieku plac jest uznawany za serce Londynu, a stoi na nim słynna Kolumna Nelsona. Przy Trafalgar Square znajduje się National Gallery, gdzie zgromadzono setki obrazów znanych malarzy m.in. Picassa, Moneta, Leonarda da Vinci czy Vincenta van Gogha. Następnie udaliśmy się do autokaru, ponieważ trzeba było ruszać w drogę powrotną do Polski.

Wszyscy z przykrością opuszczaliśmy Londyn. Chętnie zostalibyśmy dłużej, gdyż jest to niezwykłe miasto, które zaskakuje na każdym kroku i które naprawdę warto i trzeba odwiedzić! Warsztaty językowe również zakończyły się sukcesem. Uczniowie z chęcią nagrywali krótkie filmiki, w których prezentowali piękno Londynu i Oxfordu, opowiadali też o wszystkich atrakcjach. Młodzież zbierała również punkty, bo aby stać się Londyńczykami, trzeba było wykonywać szereg zadań w specjalnym zeszycie ćwiczeń. Miło mi poinformować, że najwięcej punktów ze wszystkich uczestników warsztatów zebrała Wiktoria Homel i otrzymała wyjątkową nagrodę – statuetkę Big Bena. Drugie miejsce zajęła Antosia Kasolik, która również otrzymała nagrodę. Pozostali uczniowie otrzymali podziękowania i gratulację za wkład pracy i zaangażowanie w realizację warsztatów.